file Elektrische ruiten , revisie

Meer
2 maanden 2 weken geleden #23038 door Stragenmitsuko
Een manuele ruit met een zwengel ... het is toch niet meer van deze tijd .
Ik was onlangs bij een afbreker , en die had drie kapotte elektrische ruitmechanismen liggen .
In verschillende staten van ontbinding zeg maar . Twee linkse en 1 rechtse .
Ik mocht ze gratis hebben , nou daar zeg ik geen neen tegen natuurlijk .

Het eerste slachtoffer . Vuil , smerig , kabeltjes gebroken , niet compleet en er loopt water uit .
Voor de rest niks mis mee :)


Het kabelmagazijn met daarin de opgefrommelde restanten van de kabeltjes .
Het moeilijkste is nog om alles eruit te krijgen zonder de plastic rol verder te beschadigen .
Uiteindelijk zijn twee van de drie nog perfect te redden .


Het anker van de motor zit gewoon vastgeroest in het huis .
Maar met wat aandringen komt het huis er toch relatief gemakkellijk af .
Daarna is het een kwestie van reinigen en smeren . Niks kapot , geen lijken die uit de kast vallen .
De andere twee motoren waren minder erg . Eéntje was zelfs zonder meer in orde .


Alle onderdelen gereinigd en gesmeerd .
Drie van de drie zijn probleemloos te herstellen .
Slechts 1 linkse heeft een kapot kabelmagazijn , maar dat is los verkrijgbaar en is niet eens zo duur .


Ik heb zo'n magazijntje besteld , morgen nieuwe kabels maken en dan zou alles
terug in werkende toestand moeten zijn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
2 maanden 2 weken geleden #23039 door Stragenmitsuko
Beantwoord door Stragenmitsuko in topic Elektrische ruiten , revisie
De schuivers , alle drie in behoorlijke staat .
Vooral een kwestie van reinigen en smeren .
De schuivers lopen alledrie behoorlijk zwaar , en de wieltjes draaien niet of nauwelijks in de schacht .
Ik ga er van uit dat dat de reden is dat de kabels uiteindelijk kapot gaan .
Niet zozeer slijtage maar wel zwaarlopende ruiten en ruitmechanismen
Moest ik meer tijd hebben zou ik de wieltjes vervangen door nylon wieltjes op kogellagers .
Met flink wat WD40 en vervolgens een lichte machine olie loopt alles al veel beter .

Ik vraag me trouwens af of een manuele en een elektrische schuiver niet exact hetzelde is .
En dat het verschil hem alleen in de motortjes zit .

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
2 maanden 2 weken geleden #23042 door Stefanow
Beantwoord door Stefanow in topic Elektrische ruiten , revisie
ach zwijg me ervan... Mijne gaan slecht, had ze gesmeerd vet vervangen enz. Ik sloop een auto, verkoop die electr ruiten, koopt Mike die ene, en die gaat als een speer :side:

Facebook kills forums. Fuck FB - Save a forum.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
2 maanden 2 weken geleden #23043 door Stragenmitsuko
Beantwoord door Stragenmitsuko in topic Elektrische ruiten , revisie
Kabeleindjes .

Meestal maak ik die van zacht staal en worden ze mmet hardsoldeer ( zilverbrasuur ) aan de kabel bevestigd . Maar mazda maakt blijkbaar gebruik van std kabeleindjes in lood . Zoals een, remkabel van een fiets . Ja dan ga ik niet heiliger zijn dan de paus . Ik heb messing stukjes vervaardigd en die met zachtsoldeer op de kabels gezet . Dit gaat min of meer dezelfde treksterkte hebben als de originele , en die zijn duidelijk sterk genoeg .

Ik maak die stukjes op een draaibank . De ene zijde is 4mm lang , en mijn steekmes is 2.2mm . Dat is dus een materiaalverlies van meer dan 50% . Bij de andere zijde is het nog erger . Daar is de lengte slechts 3mm en benaderen we 100% verlies . Nu ja op een asje van 6mm gaat er natuurlijk niet veel verloren .
Wat je niet mag doen is die é"'"(§è!ç motherfuckers in de spaanbak laten vallen . Twee keer gebeurd , twee keer niet teruggevonden .



Hier zijn ze allemaal . 1 kabelset is reeds gemaakt , ik was de foto vergeten .
De moer is een gewone M10 , kwestie van een idee te hebben hoe klein dat spul wel is .



Eerst 1 zijde solderen .
Daarna vooral niet vergeten alle spul dat er op moet ook daadwerkelijk erop te steken alvorens het tweede stuk te solderen

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
2 maanden 2 weken geleden - 2 maanden 2 weken geleden #23044 door Stragenmitsuko
Beantwoord door Stragenmitsuko in topic Elektrische ruiten , revisie
Nieuw kabelwieltje was ook toegekomen vandaag .
Kostte maar 9€ . Dat valt reuze mee . IK heb zo de indruk dat mazda redelijk schappelijk is kwa prijzen en vooral kwa beschikbaarheid van onderdelen . Ook zie je hier de andere zijde van de kabeleinden , dit is de kant die in het wieltje gaat .



Van het opwinden heb ik uiteraard geen fotos . Maar eigenlijk valt het monteren reuze mee eens je weet hoe het moet .
Ziedaar , drie van de drie hersteld . Ik heb dus twee linkse en 1 rechtse .
Merk op dat er 1 zwarte buiten kabel tussenzit . Dat is geen originele , maar een buitenkabel van een fiets .
De originele was geknikt , en een fietskabel is exact dezelfde maat .
1.5 € voor 2 meter fietskabel en 6 eindstukjes . Je kan er niet van failliet gaan ;)


Bijlagen:
Laatst bewerkt 2 maanden 2 weken geleden doorStragenmitsuko.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
2 maanden 2 weken geleden #23045 door Stragenmitsuko
Beantwoord door Stragenmitsuko in topic Elektrische ruiten , revisie
Er zijn twee zaken die ontbreken .

Ik heb maar 1 rubber stop . Die zit onderaan en dempt de beweging als de ruit helemaal omlaag is .


En op de zijkant zit een plastic houder waar een van de buitenkabels in klikt .
Ook daar heb ik er maar eentje van .




Met een beetje geluk kan ik die wel recupereren van de bestaande manuele mechanismen die nu nog in de auto zitten .
En anders al ik wel iets maken met een colsonbandje of zo om die kabel op z'n plaatste houden . .
Montage zal nog even moeten wachten , teveel andere zaken op de planning
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.547 seconden

Copyright © 2017. All Rights Reserved.